مسجد اول دارنده تزیینات گچبری فراوانی بوده كه مسجد الزهرا احمدآباد مشهد تنوع و تفاوتهایی در طرح و پرداخت بخشهای متفاوت آن بهدیده می خورد.
تزیینات گچی بازمانده از آن عصر، بر روی قوسهای دالان ورودی جنوب غربی و گوشوارههای ستونهای مانده از مقصوره بر دو ردیف در گوشۀ جنوب غربی و شمال غربی، ستونهای حیاط شمالی و ازارۀ دیوار شبستان شمال شرقی به دست آمده میباشد.
كتیبهای در نیمطبقۀ شبستان جنوب آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد غربی چشم میگردد كه احتمالاً متأخرتر از سایر گچبری هاست.
مقایسۀ این كتیبه از لحاظ حروف و نوار تزئینی آن نشانه میدهد كه با كتیبۀ محراب مسجد جامع نایین نسبتاًً یكسان میباشد.
در رمز در ورودی و نمای ستونچههای برِ تراس شبستان غربی مسجد جامع اردستان و ردیف چراغدان دالان غربی تزیینات آجری مسجد اول چشم میگردد.
بیشتر تزیینات دورۀ سلجوقی مسجد جامع اردستان در باطن شبستان، ذیل گنبد متمركز میباشد و گنبدخانه به توجه طرحهای مكتب اصفهان را دنبال میكند، ازجمله در پایین چشمه طاقهای گوناگون رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و منطقۀ جابجایی گنبد از ۴گوش به ۱۸ گوش
عناصرتزیینی بهكارگرفته گردیده، مشتمل بر تزیینات هندسی و گیاهی میباشد. به اینترتیب كه اصل اجتنابناپذیر تزیینات آجری نقشهای هندسی میباشد كه از تغییرو تحول در نحوۀ چیدن آجرها پدید می آید، همچون آجرچینی سطح های برجستۀ ذیل گنبد دو فولدر كه بخشهای متفاوت را از یكدیگر جداگانه میكند و یا این که سطح های منحنی پایین فیلپوشها و سكنجها را میپوشاند
از همگی چشمگیرتر آجركاری دقیق گنبد تركین زیرین میباشد كه با پوششی از رنگهای براق ارغوانی، زردرنگ و آبیرنگ با نقشهای لوزی، دلیلی بر ادامۀ طرزآجركاری در طی سدههاست.
از دیگرسو ارکان اساسی تزیینات گچبری را خط و شكلهای گیاهی تشكیل می دهد، مانند تزیینات بههمبغرنج و درهم بافتهای كه در متن كتیبۀ لبۀ زیرین منطقۀ انتقالی گنبد بهدیده می خورد.
از تمامی معمولخیس تزیینات اسلیمی میباشد شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد كه در محرابهای سهگانۀ مسجد بهكار گرفته گردیده میباشد و با شاخ و برگ خویش، برجستگی ویژهای از نازکی و زیبایی را علامت میدهد.
این اسلیمی ها شالوده تقارنی معین داشته، و با برگهای تكراری گسترش و پیشرفت یافته، و به اینترتیب حركت در عمق را خلق و خوی كردهاند. بیشتر این شكلهای گیاهی خویش طرحهای هندسی شکافدار بسیار دقیق را در بردارند.
مسجد اول دارنده تزیینات گچبری فراوانی بوده كه مسجد الزهرا احمدآباد مشهد تنوع و تفاوتهایی در طرح و پرداخت بخشهای متفاوت آن بهدیده می خورد.
تزیینات گچی بازمانده از آن عصر، بر روی قوسهای دالان ورودی جنوب غربی و گوشوارههای ستونهای مانده از مقصوره بر دو ردیف در گوشۀ جنوب غربی و شمال غربی، ستونهای حیاط شمالی و ازارۀ دیوار شبستان شمال شرقی به دست آمده میباشد.
كتیبهای در نیمطبقۀ شبستان جنوب آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد غربی چشم میگردد كه احتمالاً متأخرتر از سایر گچبری هاست.
مقایسۀ این كتیبه از لحاظ حروف و نوار تزئینی آن نشانه میدهد كه با كتیبۀ محراب مسجد جامع نایین نسبتاًً یكسان میباشد.
در رمز در ورودی و نمای ستونچههای برِ تراس شبستان غربی مسجد جامع اردستان و ردیف چراغدان دالان غربی تزیینات آجری مسجد اول چشم میگردد.
بیشتر تزیینات دورۀ سلجوقی مسجد جامع اردستان در باطن شبستان، ذیل گنبد متمركز میباشد و گنبدخانه به توجه طرحهای مكتب اصفهان را دنبال میكند، ازجمله در پایین چشمه طاقهای گوناگون رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و منطقۀ جابجایی گنبد از ۴گوش به ۱۸ گوش
عناصرتزیینی بهكارگرفته گردیده، مشتمل بر تزیینات هندسی و گیاهی میباشد. به اینترتیب كه اصل اجتنابناپذیر تزیینات آجری نقشهای هندسی میباشد كه از تغییرو تحول در نحوۀ چیدن آجرها پدید می آید، همچون آجرچینی سطح های برجستۀ ذیل گنبد دو فولدر كه بخشهای متفاوت را از یكدیگر جداگانه میكند و یا این که سطح های منحنی پایین فیلپوشها و سكنجها را میپوشاند
از همگی چشمگیرتر آجركاری دقیق گنبد تركین زیرین میباشد كه با پوششی از رنگهای براق ارغوانی، زردرنگ و آبیرنگ با نقشهای لوزی، دلیلی بر ادامۀ طرزآجركاری در طی سدههاست.
از دیگرسو ارکان اساسی تزیینات گچبری را خط و شكلهای گیاهی تشكیل می دهد، مانند تزیینات بههمبغرنج و درهم بافتهای كه در متن كتیبۀ لبۀ زیرین منطقۀ انتقالی گنبد بهدیده می خورد.
از تمامی معمولخیس تزیینات اسلیمی میباشد شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد كه در محرابهای سهگانۀ مسجد بهكار گرفته گردیده میباشد و با شاخ و برگ خویش، برجستگی ویژهای از نازکی و زیبایی را علامت میدهد.
این اسلیمی ها شالوده تقارنی معین داشته، و با برگهای تكراری گسترش و پیشرفت یافته، و به اینترتیب حركت در عمق را خلق و خوی كردهاند. بیشتر این شكلهای گیاهی خویش طرحهای هندسی شکافدار بسیار دقیق را در بردارند.