محراب مسجد حکیم از قوس 5 و 7 گرفته گردیدهاست که مسجد الزهرا احمدآباد مشهد نمادی از فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی میباشد. در محراب مقرنس بـه کـار رفته میباشد که یکیاز خصوصیت های نقش های هندسی است. محراب مسجد حکیم اصفهان به طور سه ضلعی گشوده میباشد که عددی شخص است. این تزئینات براساس اصول معماری اهل ایران، بهدنبال اصل دوری از بیهودگی و عموم واری میباشد.
هندسه اجزاء محراب دور یک نقطه مرکـزی صورت گرفتند و نمادی از سیر وحـدت و کثرت مـی باشـند. نقوش حکاکی گردیده در شش ضلعی مکان میگیرند و بر دو دایره که در هر شش ضلعی ترسیم میشوند، هم آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خوانی میباشند. این دایـره هـا همینطور مسافت در میان دو ستون شش ضلعی ها را تهیه می نمایند.
شش ضلعی های محاط گردیده در دایره علامت درونگرایی میباشد و عدد شش در تمدن اسلامی تعداد روزها خلق و خوی تمام فقیه هستی میباشد و نشانه دانا طبیعت میباشد. مثلث هایی که در شش ضلعی بر روی قاعده خویش قرار داراهستند، ایستایی و توازن را به اکران میگذارند.
موذنه مسجد حکیم
موذنه مسجد حکیم بر روی مبنا ای مربع صورت قرار گرفته که آرم یکپارچگی است.این موذنه به طور نیزه دار بر اساس مربع میباشد که مفهومی از زمین و افق را به اکران میگذارد. صورت شالوده ی مهم آن مربع میباشد که آرم کلیت و یکپارچگی است. این مربع طول پیدا نموده است و نصیب بالای موذنه، صورت مثلث میباشد که نمادی از ایستایی و توازن ، کوه و استواری است.
تزیینات مسجد حکیم
سردر شمالی مسجد حکیم اصفهان با گونه های کاشیکاری و آجرکاری و دو رتبه در دو طرف، حیاط کوچکی به پهنا مدخل با پیاده سازی خوشگل، در بالای در ورودی داراست که به حجرهای منش می یابد ودارای دسته تزییناتی زیرا آیه ها قرآن، حدیث فرستاده(ص)، اسم بانی و تاریخ آغاز میباشد.
سردر شرقی مسجد حکیم به صورت پنج رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد ضلعی، با دو جايگاه در دو طرف، کتیبه ای با اشعار فارسی، مقرنس کاری در قوسِ سردر، و دو پشت بغل مزین به خط بنّاییِ کاشیکاری گردیده است.
سردر غربی با مقرنس گچی بی آلایش در قوس، در انتهای کوچهای بنبست جایدارد و در حدود در جورجیر میباشد که صحن تبارک آن از شمال به ایوانی گرانقدر و رفیع با دو راهرو در طرفین محصور گردیده است و که با آجرکاری معمولی تزیین شدهاست.
در بالای حجره دو پشت بغل و در قوسِ حیاط، مقرنس با پوشش کاشکاری مَعْقَلی مشاهده میشود.
هر نقطه شبستان پایین گنبد مسجد با اسماء الله، محمد (ص) و علی (ع) تزیین گردیده و محراب آن بلندمرتبه ترین و زیباترین محراب مسجد حکیم میباشد که از تزیینات کتیبه های خاصی شامل است.
سرتاسر شبستان جنوب شرقی مسجد نیز از تزیینات سنگ تراشی و آجرکاری برخورداراست.
همینطور شبستان جنوب غربی نیز با حاشیه ها کاشی کاری مزین شده و بر محراب آن حدیثی از نبی قابل مشاهده میباشد.
فضای کوچکتر شبستان زمستانی مسجد حکیم اصفهان با رنگ بندی گوناگون در کاشیکاری محراب، یکی از دیگر از قسمت های مسجد میباشد.
کاشی کاری با اشعار فارسی و معنی و مفهوم مذهبی شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد حیاط شمالی مسجد را تا سقف آن دربر میگیرد.
محراب مسجد حکیم از قوس 5 و 7 گرفته گردیدهاست که مسجد الزهرا احمدآباد مشهد نمادی از فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی میباشد. در محراب مقرنس بـه کـار رفته میباشد که یکیاز خصوصیت های نقش های هندسی است. محراب مسجد حکیم اصفهان به طور سه ضلعی گشوده میباشد که عددی شخص است. این تزئینات براساس اصول معماری اهل ایران، بهدنبال اصل دوری از بیهودگی و عموم واری میباشد.
هندسه اجزاء محراب دور یک نقطه مرکـزی صورت گرفتند و نمادی از سیر وحـدت و کثرت مـی باشـند. نقوش حکاکی گردیده در شش ضلعی مکان میگیرند و بر دو دایره که در هر شش ضلعی ترسیم میشوند، هم آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خوانی میباشند. این دایـره هـا همینطور مسافت در میان دو ستون شش ضلعی ها را تهیه می نمایند.
شش ضلعی های محاط گردیده در دایره علامت درونگرایی میباشد و عدد شش در تمدن اسلامی تعداد روزها خلق و خوی تمام فقیه هستی میباشد و نشانه دانا طبیعت میباشد. مثلث هایی که در شش ضلعی بر روی قاعده خویش قرار داراهستند، ایستایی و توازن را به اکران میگذارند.
موذنه مسجد حکیم
موذنه مسجد حکیم بر روی مبنا ای مربع صورت قرار گرفته که آرم یکپارچگی است.این موذنه به طور نیزه دار بر اساس مربع میباشد که مفهومی از زمین و افق را به اکران میگذارد. صورت شالوده ی مهم آن مربع میباشد که آرم کلیت و یکپارچگی است. این مربع طول پیدا نموده است و نصیب بالای موذنه، صورت مثلث میباشد که نمادی از ایستایی و توازن ، کوه و استواری است.
تزیینات مسجد حکیم
سردر شمالی مسجد حکیم اصفهان با گونه های کاشیکاری و آجرکاری و دو رتبه در دو طرف، حیاط کوچکی به پهنا مدخل با پیاده سازی خوشگل، در بالای در ورودی داراست که به حجرهای منش می یابد ودارای دسته تزییناتی زیرا آیه ها قرآن، حدیث فرستاده(ص)، اسم بانی و تاریخ آغاز میباشد.
سردر شرقی مسجد حکیم به صورت پنج رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد ضلعی، با دو جايگاه در دو طرف، کتیبه ای با اشعار فارسی، مقرنس کاری در قوسِ سردر، و دو پشت بغل مزین به خط بنّاییِ کاشیکاری گردیده است.
سردر غربی با مقرنس گچی بی آلایش در قوس، در انتهای کوچهای بنبست جایدارد و در حدود در جورجیر میباشد که صحن تبارک آن از شمال به ایوانی گرانقدر و رفیع با دو راهرو در طرفین محصور گردیده است و که با آجرکاری معمولی تزیین شدهاست.
در بالای حجره دو پشت بغل و در قوسِ حیاط، مقرنس با پوشش کاشکاری مَعْقَلی مشاهده میشود.
هر نقطه شبستان پایین گنبد مسجد با اسماء الله، محمد (ص) و علی (ع) تزیین گردیده و محراب آن بلندمرتبه ترین و زیباترین محراب مسجد حکیم میباشد که از تزیینات کتیبه های خاصی شامل است.
سرتاسر شبستان جنوب شرقی مسجد نیز از تزیینات سنگ تراشی و آجرکاری برخورداراست.
همینطور شبستان جنوب غربی نیز با حاشیه ها کاشی کاری مزین شده و بر محراب آن حدیثی از نبی قابل مشاهده میباشد.
فضای کوچکتر شبستان زمستانی مسجد حکیم اصفهان با رنگ بندی گوناگون در کاشیکاری محراب، یکی از دیگر از قسمت های مسجد میباشد.
کاشی کاری با اشعار فارسی و معنی و مفهوم مذهبی شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد حیاط شمالی مسجد را تا سقف آن دربر میگیرد.