گروه آرامگاه روضه خوان احمد جامی که در باطن شهر مسجد الزهرا احمدآباد مشهد تربت جـام قـرار داراست دربرگیرنده مسجد کرمانی، مسجد فرمان روا سنجر و گنبد فیروزشاهی میباشد.
مدفن روحانی جامی در محوطه سازه و جلـوی تراس قراردارد.
محل مزار روضه خوان احمد جامی با ارتفاع و پهنا ۵ و ۲ متر با خشت و گچ درست شده که با نردهای سنگی در برگرفته گردیده است.
در دو سمت غرب و جنوب این نرده اشعاری مندرج که تاریخ ۱۰۱۲ ق / ۱۶۰۴ م را نماد میدهد.
حیاط مـزار که ۲۷ متر طول آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دارااست از زیباترین قسمتهای بناست که با کاشی های معرق عصر صفوی پوشیده شدهاست.
بر پایـه هـای ایـوان، کتیبه ای با خط ثلث نقش بسته که سوره مبارکه بزرگ الذی مندرج و در سمت بالای تراس کتیبه دیگری در مورد کاشی لاجوردی وجود داراست.
آرامگاه روحانی احمد جامی در حدود حیاط مرتفع مزار در فضای گشوده به طور با شکوهی جای دارد.
محل آرامگاه با مصالح خشت و گچ به نحوه ای خاص از سطح محوطه بالا آمده و درخت کهنسالی به طور خودرو با شاخه های فراوانش در بین قبر روییده میباشد که زائرین تربت روضه خوان، اعتقاد و باور خاصی به آن داراهستند.
محجری از سنگ مرمر، مزار را محدود کرده و هجده محور ازسنگ مرمر سیاه دربین آن زیبایی خاصی به محجر داده میباشد.
بر محیط این نصیب در زما ن قرنها و اعصار رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دست نویس ها و یادگارهایی از مسافران و زائران مطاف اهل دل برجای باقیمانده میباشد.
همینطور دو سنگ نیز بر بالای رمز و تحت پای مقبرۀ روضه خوان نصب گردیدهاست.
در سه ضلع حیاط آرامگاه روحانی احمد جامی، سه درب چوبی وجود دارااست. درب منبت کاری گردیده اسپر حیاط به محوطه تحت گنبـد بـاز میشود که اطاقی میباشد مربع به ضلع ۸ متر و کتیبه ای کمربندی هر چهار ضلع را فراگرفتـه کـه تـاریخ آن ۷۶۳ ق / ۱۳۶۲ م میباشد.
پایین سقف گنبد با قانونی بندی های گچی مزین شدهاست به مدل معماری اسلامی اهل ایران که میشناسیم.
درب ضلع غربی حیاط به محوطهای سرپوشیده راه و روش داراست که قبری در آن جایدارد و احتمالا وابسته به ملک غیاث الـدين کـرت، سلطان هرات و بانی تراس و صفیه نوحه روضه خوان شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد احمدجام میباشد
گروه آرامگاه روضه خوان احمد جامی که در باطن شهر مسجد الزهرا احمدآباد مشهد تربت جـام قـرار داراست دربرگیرنده مسجد کرمانی، مسجد فرمان روا سنجر و گنبد فیروزشاهی میباشد.
مدفن روحانی جامی در محوطه سازه و جلـوی تراس قراردارد.
محل مزار روضه خوان احمد جامی با ارتفاع و پهنا ۵ و ۲ متر با خشت و گچ درست شده که با نردهای سنگی در برگرفته گردیده است.
در دو سمت غرب و جنوب این نرده اشعاری مندرج که تاریخ ۱۰۱۲ ق / ۱۶۰۴ م را نماد میدهد.
حیاط مـزار که ۲۷ متر طول آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دارااست از زیباترین قسمتهای بناست که با کاشی های معرق عصر صفوی پوشیده شدهاست.
بر پایـه هـای ایـوان، کتیبه ای با خط ثلث نقش بسته که سوره مبارکه بزرگ الذی مندرج و در سمت بالای تراس کتیبه دیگری در مورد کاشی لاجوردی وجود داراست.
آرامگاه روحانی احمد جامی در حدود حیاط مرتفع مزار در فضای گشوده به طور با شکوهی جای دارد.
محل آرامگاه با مصالح خشت و گچ به نحوه ای خاص از سطح محوطه بالا آمده و درخت کهنسالی به طور خودرو با شاخه های فراوانش در بین قبر روییده میباشد که زائرین تربت روضه خوان، اعتقاد و باور خاصی به آن داراهستند.
محجری از سنگ مرمر، مزار را محدود کرده و هجده محور ازسنگ مرمر سیاه دربین آن زیبایی خاصی به محجر داده میباشد.
بر محیط این نصیب در زما ن قرنها و اعصار رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دست نویس ها و یادگارهایی از مسافران و زائران مطاف اهل دل برجای باقیمانده میباشد.
همینطور دو سنگ نیز بر بالای رمز و تحت پای مقبرۀ روضه خوان نصب گردیدهاست.
در سه ضلع حیاط آرامگاه روحانی احمد جامی، سه درب چوبی وجود دارااست. درب منبت کاری گردیده اسپر حیاط به محوطه تحت گنبـد بـاز میشود که اطاقی میباشد مربع به ضلع ۸ متر و کتیبه ای کمربندی هر چهار ضلع را فراگرفتـه کـه تـاریخ آن ۷۶۳ ق / ۱۳۶۲ م میباشد.
پایین سقف گنبد با قانونی بندی های گچی مزین شدهاست به مدل معماری اسلامی اهل ایران که میشناسیم.
درب ضلع غربی حیاط به محوطهای سرپوشیده راه و روش داراست که قبری در آن جایدارد و احتمالا وابسته به ملک غیاث الـدين کـرت، سلطان هرات و بانی تراس و صفیه نوحه روضه خوان شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد احمدجام میباشد